JA TILL STINAS PUBLIC SERVICE-TV!

I många år nu har jag funderat på vad 17 jag betalar tv-avgiften för!!?? Troget som värsta Lutheranen känner jag ändå oket att har jag en tv ska jag betala avgiften, att avgiften är för mångfaldens bästa, för minoritetsprogramens överlevnad & ytterst för att borga om svenska tvprogram med hög kvalité!  När 17 såg Du senast någon ymnig förekomst av god svensk underhållning med några av våra fantastiska svenska skådespelare på SVT 1 eller 2?

I dagens DN Debatt skriver Stina Dabrowski Lundberg & Kjell Dabrowski om behovet av förändring av public service tv. Jag kan bara ur mitt hjärtas vrå skrika JA! JA! JA!
Tro mig, en liten statstjänstekvinna som jag är, så vet jag hur den svenska ledarskaps- & organsiationssituationen ser ut & fungerar och Public Service-TV är knappast nåt undantag från en normal statsapparats bedrivande. I andans kraft har jag troget letat efter något sevärt på kanalerna jag betalar tv-avgiften för och funnit mycket små brödsmulor som lämnats där.. Desto större rum för billighetstv, dåliga kopior av de andra kanalernas hit:ar, småbjäfs med dåligt genomförande. Jag lovar - Du skulle nog knappt kunna skilja på tvtablån för idag och för 5 år sen!  Joo, kanske det var lite bättre förr ändå...

Jag längtar efter att få se draman, komedier, spänning & nutidsorienterade kvalitetsprogram gärna där skådisar, regissörer, manusförfattare ja alla blandas i en härlig mångfald!  Kraven på en hygglig effektivitet i de moment som kan omfattas av sådant är väl självskrivet - och mer tydligt om vi får det som en skatt. Då kan vi kräva bättre avkastning på skattemedlen också!  Att utrymme för feedback till anställda & väl gödslad jord för den blomstrande kreativiteten som finns är självklart i ett modernt samhälle! Men på typiskt svenskt menér så verkar sånt aldrig fungera i verkligheten..det är inte vad jag ser i alla fall. Jag har inga förhoppningar längre men stödjer helhjärtat de som har kraft & mod att ryta till!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0